- Aktualności
- Aktualności KORONAWIRUS
- Władze Powiatu
- Prezentacja Powiatu
- Niepodległa
- Nowa siedziba Starostwa
- Realizowane projekty
- Konsultacje społeczne
- Oświata
- Kontakt
- Biuro Rzeczy Znalezionych
- Powiat przyjazny przedsiębiorcom
- Historia
- Turystyka
- Kultura i Sport
- Geografia
- Środowisko
- Ochrona zdrowia
- Ochrona Danych Osobowych
- Nieodpłatna pomoc prawna
- NGO
- Złoty Żagiel
- Galeria
- Przydatne Informacje
- Bezpieczeństwo na drogach
Gmina Boleszkowice
74-407 Boleszkowice
tel. 95 760 61 24
boleszkowice@boleszkowice.pl
Miasto i Gmina Myślibórz
74-300 Myślibórz
tel. 95 747 20 61
mysliborz@mysliborz.pl
Gmina Nowogródek Pomorski
74-304 Nowogródek Pomorski
tel. 95 747 17 60
sekretariat.gm @nowogrodekpomorski.pl
AKTUALNOŚCI
2011-04-11 14:41:53
Uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im.kpt. hm. Andrzeja Romockiego "Morro" w Barlinku na zamku w Trebnitz.
W dniach od 14 do 17 marca 2011 sześcioosobowa grupa uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1 przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „MORRO” w Barlinku w składzie: D.Ihde, M.Grzelak, P.Nowak z klasy IId oraz D.Boczek, K.Leszczyński, Ł.Nowacki z IIId wraz z opiekunami M.Lewandowską i Ł. Jędrzejewskim uczestniczyła w międzynarodowym projekcie „Terra Transoderana – wizje stają się rzeczywistością”, w ramach polsko-niemieckich koncepcji dydaktycznych w miejscowości Trebnitz.
Siedzibą był XV wieczny zamek, który został odnowiony na potrzeby Centrum Edukacji i Spotkań, będący ponadzwiązkową placówką edukacyjną o profilu polityczno-kulturalnym z głównym ukierunkowaniem na międzynarodowe projekty wymiany, przede wszystkim z Polską i Europą Wschodnią.
Podstawowy problem projektu, który zawiera się w tytule : „Konkurencja, czy współpraca – perspektywy na przyszłość dla warsztatów samochodowych w regionie przygranicznym” postanowiono rozwiązać podczas czterodniowego seminarium.
Zadanie dla uczestników przedstawione zostało w formie „przypadku”, czyli konkretnej sytuacji warsztatów motoryzacyjnych w strefie przygranicznej. Nad rozwiązaniem problemu pracowali uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr1 z Barlinka i partnerskiej szkoły zawodowej z Niemiec „Europaschule” Oberstufenzentrum Palmniken z miejscowości Furstenwalde.
Zajęcia przebiegały bardzo intensywnie, a wypracowane koncepcje ( niejednokrotnie bardzo oryginalne ) z pewnością przybliżyły współpracę nadgraniczną.
Zajęcia prowadzone aktywizującymi metodami pracy nie skupiały się jedynie na wiedzy teoretycznej, a rozwijały u uczniów również zdolności kreatywnego myślenia, wyciągania konstruktywnych wniosków i oceny rzeczywistych sytuacji. Powyższe metody były dla uczestników niezwykle inspirujące, ponieważ ich formy takie jak: wycieczka fakultatywna, wywiad, rozmowy panelowe - wywołały chęć zdobywania informacji i rozwiązywania rzeczywistych problemów.
Drugiego dnia pobytu organizatorzy i opiekunowie zaplanowali wycieczkę studyjną do warsztatów samochodowych w Słubicach i Trebnitz, podczas której zweryfikowano rzeczywiste problemy branżowe z wizjami uczniów. W dużym stopniu rzeczywistość okazała się niespójna z wyobrażeniami uczestników projektu. Są oni jednak młodzi, ambitni i pełni nadziei, a zatem nie zrazili się niepowodzeniem i ze zdwojoną siłą starali się rozwiązać wcześniejsze problemy. W trakcie wyjazdu studyjnego uczniowie przeprowadzili wywiady z klientami zarówno polskich, jak i niemieckich warsztatów samochodowych, dzięki którym uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Kolejny dzień pracy zwieńczony został wizytą eksperta branżowego, który starał się pomóc w nawiązaniu współpracy polsko-niemieckiej poprzez fachową wiedzę i doświadczenie, wynikające z wieloletniej działalności na rynku.
Osiągnięte rezultaty z zajęć przedstawiano każdego dnia na forum w postaci prezentacji oraz konstruowano wnioski i założenia do dalszej pracy, która zbliżała uczniów do uzyskania rozwiązań.
Odpowiedź na postawione pierwszego dnia pytanie „Konkurencja, czy współpraca ?” – nie była jednoznaczna. Istnieje jeszcze wiele barier dla przyszłego pracownika, niezależnie od narodowości, które ograniczają przepisy prawne. Mimo tego młodzież skłoniła się ku współpracy, pod warunkiem rozwiązania paru podstawowych kwestii, na które ma wpływ. Są to:
- bariera językowa ( nauka języków obcych jest nieunikniona ),
- obalenie istniejących stereotypów Polak – Niemiec,
- nabycie odpowiednich kwalifikacji umożliwiających pracę za granicą.
Podsumowując wizytę stwierdzamy, iż młodzież kreuje pozytywny wizerunek przyszłości. Bez względu na narodowość jest nastawiona optymistycznie do wszelkich problemów, a jej zapał w próbach ich rozwiązywania jest nieograniczony. Cieszymy się, że udział w projekcie zaowocował nawiązaniem nowych kontaktów, pozyskaniem doświadczeń, a przede wszystkim podniesieniem poziomu umiejętności językowych.
Projekt uświadomił uczniom, iż sukces rodzi się ze współpracy i dobrych chęci, a tego młodym mechanikom z Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1 przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „MORRO” w Barlinku nie brakuje.
M. Lewandowska, Ł. Jędrzejewski
+ dodaj swoją opinie
eURZĄD
Kalendarz imprez
Grudzień 2020 | ||||||
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Ni |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |