Archiwalna Strona Powiat Myśliborski
Z uwagi na kwarantannę pracowników Wydziału Komunikacji w Myśliborzu, wszelkie podania/wnioski należy wrzucać do przygotowanej urny, która znajduje się przy wejściu do budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Północnej...

kontakt

2007-12-11 12:51:23

ZSP nr 1 śladami św. Wojciecha i początków państwa polskiego

WYCIECZKA EDUKACYJNA
czyli o tym jak wędrowaliśmy śladami św. Wojciecha i początków państwa polskiego

W ciągu dwóch ciepłych, słonecznych aczkolwiek październikowych dni pokonaliśmy szlak misji chrystianizacyjnej św. Wojciecha patrona parafii na terenie, której znajduje się nasza szkoła. W okresie 15-16 października 2007 roku zorganizowana została przez panią profesor Agnieszkę Komorowską wycieczka edukacyjna „Śladami św. Wojciecha początków państwa polskiego". Wycieczka, która tak naprawdę niewiele nas kosztowała, bowiem przygotowując jeszcze w czerwcu projekt - w ramach programu „Podróże w czasie i przestrzeni” – pani profesor pozyskała na nią środki z Unii Europejskiej.

Nasza wycieczka rozpoczęła się wcześnie rano. 15 października, w poniedziałek o godzinie 6.00 uczniowie wraz z czterema opiekunami wyruszyli w niezwykłą podróż. Trasa była długa więc ksiądz Tomasz puszczał nam interesujące filmy. Pierwszym dłuższym przystankiem naszej podróży była miejscowość sławna z górującego nad miastem wielkiego zamku krzyżackiego. Zatrzymaliśmy się w Malborku, w miejscu o wielkim znaczeniu historycznym. Mimo, iż był to poniedziałek i formalnie nie było możliwości zwiedzania wnętrza zamku, my pod opieką pani przewodnik ruszyliśmy na zwiedzanie słuchając opowieści o historii tego miejsca. Wiedzę jaką tu zdobyliśmy z całą pewnością można będzie wykorzystać na lekcjach w szkole. Zobaczyliśmy między innymi dziedziniec i podziemia, piękne krużganki oraz inne tajemnicze zakamarki. Pogoda nam dopisywała, a widoki były przepiękne więc każdy pragnął utrwalić te momenty robiąc zdjęcia. Skorzystaliśmy również z zaproszenia tutejszego ks. proboszcza i nawiedziliśmy sąsiadujący z zamkiem kościół p.w. Św. Jana Chrzciciela. Także tutaj usłyszeliśmy ciekawą historię tego obiektu, znajdujących się tam licznych zabytków oraz ciekawostkę związaną z istnieniem podziemnego tunelu łączącego kościół z zamkiem krzyżackim. Jak stwierdził tutejszy ksiądz proboszcz „wykonywane w kościele oraz w jego otoczeniu prace remontowe dostarczają ciągle nowych informacji i interesujących odkryć.

Następnie pełni wrażeń wyruszyliśmy autokarem do Świętego Gaju – miejsca męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Tutaj nawiedziliśmy sanktuarium p.w. św. Wojciecha wraz z znajdującym się tu relikwiarzem. Ksiądz Tomasz wspólnie z towarzyszącym nam w podróży proboszczem parafii św. Wojciecha w Barlinku ks. Janem Jermakiem przygotowali prezentację, zawierającą najistotniejsze fakty z życia pierwszego patrona Polski. Przybliżyło to nam sylwetkę postaci o niepodważalnych i wielkich zasługach chrześcijańskich. Księża opowiadali nam także wiele ciekawostek, których nie znajdziemy w podręcznikach szkolnych. Dlatego młodzież w wielkim skupieniu słuchała i podziwiała osobowość oraz odwagę św. Wojciecha.

Około godziny 16.00 cali i zdrowi dojechaliśmy do Janowa miejsca, w którym nocowaliśmy. Janów niedaleko Elbląga (bo jak się okazało są tutaj co najmniej dwie takie miejscowości) to mała wioska przy trasie do Warszawy. Znajduje się tu przepiękny pałac ze stu pięćdziesięcioletnią. I choć z zewnątrz nie wyglądał atrakcyjnie (jest w trakcie wymiany okien) swym wnętrzem nas zauroczył. Uczniowie wraz z opiekunami byli pod wielkim wrażeniem – sala lustrzana, sala czarna, weranda, piękny ogród, park i konie – to tylko niektóre atrakcje. Gospodyni tego miejsca pani Iwona przywitała nas z radością i życzliwością. Każdemu z uczestników  przydzielono pokój. Mieliśmy chwilę, by się rozpakować i odpocząć. Następnie około godziny 17.00 przygotowano obiad spełniający nasze oczekiwania. Posiłek był pyszny! Po obiadokolacji rozeszliśmy się do pokoi.  Mieliśmy troszkę czasu wolnego na prysznic, odpoczynek, niektórzy jednak postanowili odpocząć na werandzie razem z małymi pieskami kotami.  Wieczorem nauczyciele zorganizowali w ogrodzie ognisko. Każdy się dobrze bawił. Czas mijał radośnie i bardzo szybko.  Kiedy zaczęło robić się zimno, udaliśmy się do budynku. A tu czekało na nas przygotowane przez organizatorów karaoke. Mieliśmy możliwość  wykazania się talentami wokalnymi. Całą grupą śpiewaliśmy największe przeboje, a niektórzy nawet ośmielili się tańczyć. Bawiliśmy się tak dobrze, że nie zauważyliśmy, kiedy wybiła godzina 22.00 i nastał czas snu. Wieczorem i w nocy czuwali nad nami nasi opiekunowie: p. Agnieszka Komorowska, p. Grażyna Fajerska, wicedyrektor Grzegorz Zieliński oraz kapłani ks. Jan Jermak i ks. Tomasz Tylutki.

Drugiego i niestety ostatniego dnia wycieczki, tuż po śniadaniu (a naprawdę znów można było się nieźle najeść) wyjechaliśmy autokarem do Gniezna. Dojechaliśmy na miejsce około godziny 15.00. Po drodze pokonaliśmy wiele korków i objazdów i niestety na miejsce dojechaliśmy z dużym opóźnieniem.

Na początku wybraliśmy się do Muzeum Początków Państwa Polskiego. Mieliśmy okazję obejrzeć film o etapach powstawania Polski. Szczególną uwagę młodzież zwróciła na plan miasta pierwszej stolicy.  Następnie udaliśmy się do Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Znajduje się tutaj wiele cennych zabytków, przeniesionych do muzeum z pobliskiej katedry, chroniąc je w ten sposób przed częstymi kradzieżami. Na szczególną uwagę zasługiwały przepiękne i bardzo cenne kielichy romańskie, a przede wszystkim kielich, który służył św. Wojciechowi podczas odprawiania ostatniej mszy świętej. Zobaczyliśmy również ogromną monstrancję ważącą 26 kg, którą o. Jan Góra wypożyczał z muzeum na Ogólnopolskie Spotkania Młodych w Lednicy. Dowiedzieliśmy się także, że osoby, które chorują na migreny, powinny się modlić o uzdrowienie do świętego Gerezego. Pan przewodnik wspominał również o sposobie pochówku królów Polski oraz ważnych osobistości. Ciało zmarłego wystawiane było w kościele, odpowiednio udekorowana trumna i tak leżało do czasu aż na pogrzeb zjechała cała rodzina. Do 14 dni można było oglądać ciało zmarłego, a potem trumnę zamykano i kładziono na niej namalowany portret pogrzebowy. Także w muzeum zobaczyć mogliśmy replikę drzwi gnieźnieńskich przedstawiających życie i męczeńską śmierć św. Wojciecha. Oprócz tego wiele rzeźb i szat liturgicznych, a także relikwie patrona Polski.

Wkrótce potem wyruszyliśmy na zwiedzanie katedry gnieźnieńskiej. W tej chwili jest ona remontowana, odnawiane są freski, a zabytki poddawane konserwacji. W jej centrum znajduje się przepiękny relikwiarz św. Wojciecha – tutaj był czas na modlitwę, a potem jeszcze zwiedzanie podziemi i czas na obiad w pobliskiej restauracji. Trochę wolnego czasu pozwoliło nam zaopatrzyć się w pamiątki i o godz. 19.00 ruszyliśmy w drogę powrotną do Barlinka. Na miejscu pod szkołą około godz. 23.00 oczekiwali już na nas stęsknieni rodzice i tak czas naszej misji dobiegł końca.

wycieczkę relacjonowała

Kasia Stasiak

+ dodaj swoją opinie
Autor:
E-mail:
Treść:

Komentarze są własnością ich twórców.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Komentarz pojawi się w chwili akceptacji wpisu przez administratorów!

eURZĄD

75 lat Pomorza Zachodniego

bip

eboi

elektroniczny samorząd

Internetowy System Umawiania Wizyt w Wydziale Komunikacji

Nieodpłatna pomoc prawna, porady obywatelskie i mediacja

RSO

LAUREAT

Obsługa techniczna
ALFA TV

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia