Dnia 7 czerwca 2024r. zawarta została umowa nr FEPZ.06.09-IP.01-0025/23-00 o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027 pomiędzy Powiatem Myśliborskim a Województwem Zachodniopomorskim. Wniosek o dofinansowanie złożony został w ramach działania 6.9 Edukacja ogólna programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027 pod nazwą „Kompetencje i umiejętności paszportem w dorosłe życie uczniów Powiatu Myśliborskiego”. Ze strony Powiatu umowę podpisali Starosta Myśliborski – Robert Dudek, Wicestarosta Myśliborski- Wioletta Drzewińską przy kontrasygnacie Skarbnika Powiatu Myśliborskiego – Małgorzaty Popławskiej, natomiast Województwo Zachodniopomorskie reprezentował Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie – Andrzej Przewoda.
Projekt pn. Kompetencje i umiejętności paszportem w dorosłe życie uczniów Powiatu Myśliborskiego
W ramach realizacji projektu realizowane będą następujące zadania:
- Zajęcia dodatkowe i dydaktyczno-wyrównawcze realizowane w szkołach – planuje się realizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących rozwojowi umiejętności podstawowych:
- Matematyka;
- Nauki przyrodnicze;
- Chemia;
- Język angielski.
- Bezpośrednie wsparcie szkół – doposażenie bazy dydaktycznej w sprzęt TIK i pomoce dydaktyczne do nauczania przedmiotów matematycznych, przyrodniczych tzw. metodą eksperymentu oraz niezbędnych pomocy w zakresie kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych. Planuje się zakup m.in.: tablicy interaktywnej, komputera stacjonarnego, komputera typu laptop, ławek szkolnych dwuosobowych, biurek + krzeseł obrotowych, urządzeń wielofunkcyjnych, tablicy sucho ścieralnej, drukarki laserowej, drukarki laserowej w kolorze, laminarki, routera, tablicy multimedialnej.
- Rozwój kompetencji społecznych, obywatelskich i przedsiębiorczych dla uczniów. Celem zadania jest rozwój oraz określenie mocnych stron i obszarów do rozwoju w zakresie kompetencji społecznych, obywatelskich, przedsiębiorczych uczniów ze wszystkich szkół objętych w projekcie m.in. umiejętności osobiste i społeczne, podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, ocena ryzyka, przedsiębiorczość, praca zespołowa, zdolności adaptacji do nowych warunków, umiejętności przywódcze, kreatywność z wykorzystaniem technologii TIK oraz innowacyjnych metod nauki. Grywalizacja oraz rozwój kreatywności uczniów. W skład zadania wchodzi: warsztat rozwoju kompetencji społeczno-obywatelskich, warsztat rozwoju kompetencji przedsiębiorczych oraz trening kreatywności z wykorzystaniem narzędzi TIK.
- Doradztwo zawodowe – przeprowadzenie oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz predyspozycji osobowych do wykonywania poszczególnych zawodów czy wyboru ścieżki edukacyjnej. Uczniowie w trakcie warsztatów i przeprowadzonej diagnozie narzędziami psychometrycznymi/ psychologicznymi poznaką swoje mocne strony oraz predyspozycje i wypracuje wstępny plan. Uczniowie potrzebujący dodatkowego wsparcia wezmą udział w indywidualnych spotkaniach z doradcą zawodowym w celu wypracowania ścieżki kariery. Zadanie będzie wolne od stereotypów płciowych w wyborze ścieżek zawodowych i edukacyjnych.
- Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów – celem zadania jest rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów wraz z diagnozą ich stanu emocjonalnego, poziomu funkcjonowania w szkole, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych(rozwiązywanie konfliktów) oraz radzenie sobie z emocjami destrukcyjnymi. W skład zadania wchodzi: badanie stanu emocjonalnego i funkcjonowania uczniów w szkole wraz ze sporządzeniem raportu, wsparcie psychologiczne, wsparcie pedagogiczne.
- System pomocy psychologicznej – z uwagi na brak psychologów i wyspecjalizowanej kadry celem zadania jest przygotowanie kadry nauczycieli z każdej szkoły do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami głownie z problemami natury psychologicznej. Nauczyciele zostaną kompleksowo przygotowani do diagnozy uczniów, pracy z uczniem z problemami społeczno-emocjonalnymi, współpracy z rodzicami, pierwszej pomocy psychologicznej oraz zostaną wyposażeni w narzędzia diagnostyczne. Na system pomocy psychologicznej składa się: organizacja trzech specjalistycznych warsztatów z narzędzi diagnostycznych dla nauczycieli + pakiet narzędzi, praktyczny warsztat z manualem – pierwsza pomoc kryzysowa, certyfikowany kurs coaching psychoedukacji, szkolenie z zaburzeń natury emocjonalnej u nastolatków.
- Rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli – celem zadania jest rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli ze wszystkich szkół objętych wparciem w projekcie. Zadanie obejmuje m.in. szkolenie dla uczniów – wykorzystywanie narzędzi TIK tj. nauka obsługi narzędzi informatycznych, urządzeń mobilnych, platform edukacyjnych do procesu nauki które wzbogacą formę procesu uczenia oraz pozwolą na poszerzenie wiedzy i dostęp do dodatkowych informacji. Szkolenie dla nauczycieli – wykorzystywanie narzędzi TIK tj. przygotowanie do pracy z uczniem z wykorzystaniem technologii informacji komunikacyjnej m.in. narzędzi technologii cyfrowej, specjalistycznych programów, narzędzi informatycznych, naukę zdalną, urządzeń mobilnych, zarządzania danymi, informacjami i treściami cyfrowymi, komunikacja i współpraca, bezpieczeństwo, rozwiązywanie problemów.
- Rozwój kompetencji nauczycieli – nowe rozwiązania w zakresie metod i metodyki nauczania – w ramach zadania nauczyciele zostaną objęci wsparciem w zakresie: Jak dostosować wymagania edukacyjne w praktyce?, Jak motywować uczniów do nauki? Zorganizowane zostaną spotkania superwizyjne grupowe dla nauczycieli przedmiotowych oraz spotkania syperwizyjne grupowe dla zespołu wychowawczo-pedagogicznego, które będą opierały się na wymianie doświadczeń, tworzeniu unikatowych rozwiązań dopasowanych do potrzeb i możliwości każdej grupy uczniowskiej i indywidualnych uczniów w oparciu o zasoby, wiedzę, doświadczenie
i umiejętności członków grupy superwizyjnej.
- Inkluzyjność i równe traktowanie szkolenie z wykorzystaniem e-materiałów.
Celowość zadania wynika z dwóch przesłanek:
- głównej zasady edukacji włączającej, według której „warunkiem funkcjonowania edukacji włączającej – w szkole gotowej do pokonywania barier mogących wpływać na efektywność nauczania każdego z uczniów – jest aktywne uczestnictwo w procesie wszystkich nauczycieli oraz odejście od poglądu, że tylko specjaliści odpowiadają za dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- budowaniu przez szkołę u nauczycieli we wszystkich uczniach pozytywnego społecznego obrazu niepełnosprawnych uczniów oraz kształtowania w nich poczucia własnej wartości bez względu na trudności, których doświadczają. Takie działanie umożliwi stworzenie w uczniach nie tylko tych z niepełnosprawnościami ale także z tzw. trudnych środowisk, środowisk patologicznych czy mniejszości poczucia przynależności do zbiorowości szkolnej, rozwój prawidłowych relacji rówieśniczych, co ułatwi naukę i inkuzję społeczną na dalszych etapach edukacji.
Szkolenie obejmować będzie 3 etapy:
- Szkolenie on-line – zasady, możliwości i narzędzia wykorzystywane do edukacji włączającej.
- Zajęcia praktyczne z wybraną grupą uczniów.
- Grupowe omówienie doświadczeń związanych z realizacją zajęć moderowane przez eksperta.
Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, uczniów Liceów Ogólnokształcących z terenu Powiatu Myśliborskiego. Do projektu zgłoszono następujące placówki oświatowe: Zespół Szkół i Placówek Oświatowych im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „Morro” w Barlinku – I Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół im. Juliusza Słowackiego w Dębnie – I Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół im. Noblistów Polskich w Myśliborzu – II Liceum Ogólnokształcące. Łącznie w projekcie weźmie udział 520 uczniów (390 kobiet i 130 mężczyzn). Ponadto projektem objętych zostanie także 80 nauczycieli pracujący w ww. placówkach oświatowych (60 kobiet, 20 mężczyzn).
Projekt zakłada poprawę dostępu i jakości kształcenia ogólnego w szkołach ponadpodstawowych działających na terenie Powiatu Myśliborskiego.
Cele szczegółowe projektu:
- Zwiększenie kompetencji społecznych, obywatelskich, przedsiębiorczych poprzez organizację warsztatów i treningów.
- Rozwój kompetencji kluczowych i cyfrowych poprzez objęcie uczniów zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu edukacji.
- Poprawa kondycji psychiczno-emocjonalnej poprzez wprowadzenie do każdej szkoły wewnętrznego systemu pomocy psychologicznej oraz bezpośrednie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne nakierunkowane m.in. na przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym, agresji, depresji i zaburzeń odżywiania.
- Zwiększenie szans uczniów na rynku pracy poprzez udzielanie wsparcia w postaci doradztwa zawodowego, wsparcia w wyborze ścieżki edukacyjno- zawodowej opartej na posiadanych predyspozycjach i informacjach rynku pracy.
- Zwiększenie atrakcyjności prowadzonego w szkołach nauczania zarówno poprzez doposażenie bazy dydaktycznej jak i zwiększenie kompetencji nauczycieli z zakresu nowych metod i metodyki nauczania.
- Stworzenie równych warunków nauczania dla uczniów uwzględniając ich różnorodne potrzeby psychofizyczne, uwarunkowania środowiskowe i doświadczenia poprzez wprowadzenie zasad i metod edukacji włączającej i szerzenie wśród uczniów zasad tolerancji i wrażliwości społecznej.
Całkowita wartość projektu: 1.492.226,36 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 1.342.392.46 zł