VISHING – OSZUSTWO NA POŁĄCZENIE TELEFONICZNE

Vishing (voice phishing), czyli oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Przestępcy podszywają się pod przedstawicieli banku lub innej firmy, policję, a nawet rodzinę i znajomych. Wszystko w celu wyłudzenia danych osobistych, loginów i haseł, danych kart kredytowych czy innych informacji.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało listę przykładowych sytuacji, w których możemy się spodziewać, że padliśmy ofiarą vishingu:

  • nakłanianie do pobrania i instalacji programu, poprzez który oszust uzyska dostęp do naszego urządzenia,
  • nakłanianie do podania loginu i hasła, kodów dostępu do naszego konta bankowego poprzez wpisanie poświadczeń na stronie, którą podał oszust,
  • nakłanianie do wykonania przelewu na udostępnione tymczasowe konto, w momencie kiedy oszuści przekonali rozmówcę do zablokowanego konta bankowego.

Jak należy zareagować na taki telefon np. w sytuacji gdy dzwoniący podaje się za konsultanta banku?

  • nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji,
  • rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę, wybierz na klawiaturze numer instytucji, od której dostaliśmy wiadomość i zadzwoń, ewentualnie odwiedź jej oddział,
  • skontaktuj się z kimś zaufanym np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz im o niepokojącym telefonie,
  • zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, zawierają błędy językowe,
  • nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, loginów czy haseł lub kodów autoryzacyjnych,
  • nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową,
  • nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy osób dzwoniących.

Pamiętaj! Jeśli dzwoniący wymaga podania danych osobistych, haseł dostępu, kodów autoryzacyjnych lun numery  kart płatniczych, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę do instytucji, za którą ktoś się podawał.